Śmietana w lodach to zwykły blef. Szokujący raport po kontroli gastronomii
Najwięcej nieprawidłowości dotyczyło złego oznakowania produktów. – Na 274 partie lodów nieprawidłowości stwierdzono aż w 169 z nich – przekazał Przemysław Rzodkiewicz, Główny Inspektor IJHARS. Inspektorzy wzięli pod lupę lody w 45 lokalach gastronomicznych. Okazało się, że klienci są celowo wprowadzani w błąd.
Lody jogurtowe bez jogurtu, lody śmietankowe z olejem
IJHARS w swoim komunikacie podaje konkretne przykłady złego oznakowania lodów. To między innymi:
- użycie w nazwie lodów określeń takich jak np. „śmietanka”, „lody śmietankowe”, podczas gdy do produkcji lodów zastosowano surowce roślinne np. rafinowany olej kokosowy lub składniki złożone zawierające tłuszcze roślinne,
- wprowadzanie konsumenta w błąd poprzez rozbieżności w nazwie lodów np. na wywieszce zastosowano nazwę – „lody jogurtowe”, „czekolada”, podczas gdy w teczce z listą składników zamieszczono nazwę – „lody o smaku jogurtowym”, „lody o smaku czekoladowym”,
- zamieszczenie informacji takich jak np. „lody tradycyjne”, „rzemieślnicze metody”, „wyłącznie naturalne składniki”, „100% natura”, podczas gdy do produkcji lodów użyto składników wysoko przetworzonych.
- zamieszczenie w nazwie lodów określeń „cytryna”, „cytrynowe” lub „waniliowe”, podczas gdy do produkcji użyto jedynie aromatu cytrynowego lub waniliowego i nie przedłożono dokumentacji potwierdzających ich naturalny charakter.
W dwóch przypadkach w kartach informacyjnych wyrobów zamieszczono znak graficzny okręgu z liściem i zapis „ORGANIC FOOD” bez przedstawienia żadnej dokumentacji na potwierdzenie ekologicznej metody produkcji. Jak podkreśla IJHARS, niektóre partie lodów zawierały po kilka nieprawidłowości.
Możesz sprawdzić skład lodów w lodziarni
IJHARS przypomina, że konsument ma pełne prawo do wglądu w pełen skład sprzedawanych produktów, w tym przypadku lodów. "Informacje o nazwie i składzie lodów, w tym o składnikach alergennych, powinny być – zgodnie z obowiązującymi przepisami – udostępniane w placówkach gastronomicznych w miejscu bezpośrednio dostępnym konsumentowi finalnemu" – podano w komunikacie.